Alla inlägg under januari 2014

Av Martina - 30 januari 2014 16:10

Kaaaaaan det vara så att pållen är i en tillväxt-period?

Han skiftar ben att vara varm på och värmen sitter nedåt kotorna.

Han är pigg, glad och busig. Men jag är väldigt försiktig och skrittar honom bara en kort stund varje dag för att hålla igång bla magen.

Av Martina - 30 januari 2014 16:07

Kaaaaaan det vara så att pållen är i en tillväxt-period?

Han skiftar ben att vara varm på och värmen sitter nedåt kotorna.

Han är pigg, glad och busig. Men jag är väldigt försiktig och skrittar honom bara en kort stund varje dag för att hålla igång bla magen.

[Bild]

Av Martina - 25 januari 2014 21:49

Idag blev det bara ett pass i skritt. Maldwyn var lite varm i ena benet häromdagen men fin idag. Men för att inte fresta så blev det som sagt bara skritt.

Men det var ändå en nyttig lektion. Mycket ledande tygeltag.
Lite problem i slutet då han tappade koncentrationen och jag lika så.
Fick gå tillbaka till basic för att sluta bra.

Men nu har jag lite verktyg att jobba med.

Av Martina - 19 januari 2014 22:50

Idag löshoppades Maldwyn.
Det tog några språng innan vi hittade rätt avstånd från första till andra hindret.

Det slutade på ca 75-80 cm tror jag. Det viktiga var att hitta rätt i sprången.

Nästa gång hoppas jag på att ta några kort.

Av Martina - 17 januari 2014 20:24

Efter att ha vilat ett par dagar pga vaccination och att jag inte haft tid på kvällarna, så blev det lite mys och bus i ridhuset.

Han är rolig. Han har glimten i ögat och viljan att vara till lags.

Av Martina - 12 januari 2014 08:10

Igår var vi på vår första lektion med tömkörning.

Jag var lite osäker på huruvida jag skulle tömköra i grimma eller träns, med tanke på att Maldwyn har tappat lite tänder sista två veckorna.
Jag började med grimma men kände snabbt att det inte blev bra.
Kopplade på tömmarna på tränset istället och han reagerade ingenting.
Så det var bara till att tuta och köra!

Vi vinglade oss fram med vanlig tömfattning ( översta ringarna) så jag kunde styra runt honom över min ridhushalva. Som sagt det gick vingligt. Lite segt också för den delen....

Anna kom och hjälpte mig sen att koppla om tömmarna till en mycket hjälpsam fattning för unghästar.
En mild inspänning där dem hittar stöd och "trygghet".

Efter ett för mig hårt pass ( jisses vilken dålig kondition jag har) där jag fick springa mycket och driva på min lata ponny så slutade det jättefint.

Inte perfekt. Men Snyggve och jag hade fått lite och tänka på. Det tycker jag i allafall var jättefint!

Stundtals gick han i form några steg och verkade förstå vad som krävdes av honom.

Nu är det bara jag som ska lära mig att:

Hålla min position!
Inte smacka för mkt, hellre driva honom ordentligt få gånger men effektivt!
Våga arbeta honom i friskt tempo!

Om två veckor kör vi igen...

( tyvärr inga bilder tagna)

Av Martina - 5 januari 2014 10:18

Eller inte....

Maldwyns granne är lite lurig ibland.
Pussas och lukta ena dagen för att hugga nästa.
Men Maldwyn har lärt sig... Står man precis lagom ifrån så är det trevligt.

Tömkörningen går framåt och vi närmar oss datumet för tömkörningskursen. Spännande :-)

Av Martina - 1 januari 2014 21:54

Ikväll var det åter igen på med alla reflexer och mörkret som gällde.
Eller mörker och mörker ... Vi har gatubelysningen att gå i. :-)

Men......


Igår, på självaste nyårsafton stod jag vid 21-tiden och övade tömkörning.
Nu har polletten trillat ner på pållen och han har börjat förstå vad det hela går ut på.
Vilket är otroligt häftigt att se.

Yyeeeyyyy!

Presentation


En motivations- och utbildningsblogg. Inte för andras, utan för min egen, skull.
Moroten (hästen) heter Maldwyn och är min fantastiska lille kille.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bilder


Ovido - Quiz & Flashcards